مونا حیدری کیست؟ (اتفاقات قتل دختر 17 ساله اهوازی)

آیا می‌دانید مونا حیدری کیست؟ مونا حیدری مشهور به غزل حیدری، دختر نوجوان ایرانی اهل اهواز بود که در ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ توسط شوهر و برادر شوهرش در سن ۱۷ سالگی به قتل رسید. در ادامه به جزئیات این قتل می‌پردازیم.


بیوگرافی مونا حیدری

مونا حیدری یا غزل حیدری متولد ۱۳۸۳ از اهواز که توسط همسر و برادر شوهرش در ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ سربریده شد و خبر قتل او در خیابان به بحث اول تبدیل شد.


دختر ۱۷ ساله اهوازی که در ۱۲ سالگی با پسرعمو خود ازدواج کرده بود و یک پسر ۳ ساله داشت متأسفانه توسط همسرش در ملا عام سر بریده شد. او سر بریده‌اش را در خیابان‌ها چرخاند که ویدئو این حادثه در فضای مجازی جنجال زیادی به راه انداخت.


پدر مونا گفته که هیچ اجباری برای ازدواج دخترم در میان نبود و سجاد شوهرش زندگی خوبی هم برای او به وجود آورده بود.جوان ایرانی (irjavan.com)


دعوای زن و شوهری که همه‌جا هست بین آن‌ها نیز بود و مونا موقع قهر به خانه ما می‌آمد؛ اما بیشتر از دو سه روز نمی‌شد.


همچنین راجع به داماد خود می‌گوید که سجاد پسر خوبی بود و همه او را تأیید می‌کنند. این پسر اهل ورزش و باشگاه بود و حتی اهل دود هم نبود.


فرار مونا حیدری به ترکیه

او زمانی که ۱۴ سال سن داشت به عقد پسرعموی خود در آمد و صاحب یک فرزند شد که در حال حاضر ۳ ساله است.


مونا حیدری که از ازدواج با پسرعمویش رضایت نداشت درخواست طلاق داده بود و سپس به کشور ترکیه فرار کرد. آن شب که مونا خانه همسرش را ترک کرد سوار یک خودرو پراید شد که گویا تا ترمینال شهرستان او را برده بود.


طبق گفته خانواده مونا بابت این قضیه تا دو ماه پیگیر بودند و شکایت هم کردند که چرا این پراید در آن ساعت شب توسط دوربین‌ها در اتوبان و یا 60 متری شناسایی نشده است.


خبر ترکیه رفتن مونا

همیشه رفت‌وآمد غزل عادی بود و هیچ‌کس به او شکی نداشت تا اینکه آخرین بار خانه را ترک می‌کند. خانواده همسرش فکر می‌کنند به خانه پدری رفته؛ اما بعد از چند روز متوجه می‌شوند آن‌ها نیز از مونا هیچ خبری ندارند. پدرش می‌گوید دختر من ناپدید شده بود؛ اما شکایت ما راه به جایی نبرد و در آخر دوستان مونا ترکیه رفتنش را خبر دادند.

حضور یک مرد سوریه‌ای در زندگی مونا

طبق گفته‌های خانواده مقتول، مونا در زمان آشنایی با یک مرد سوریه‌ای باردار بود و چند روز قبل از اینکه خانه را ترک کند بچه‌اش سقط شد.


در این میان نکته جالب اینجاست که مونا نه با همسرش و نه با خانواده همسرش هیچ‌گونه مشکلی نداشته و رابطه خیلی صمیمی با هم داشتند.


عقد با پسر سوری در ترکیه

طبق گفته دوستان مونا به خانواده‌اش، مونا با مردی از طریق اینستاگرام آشنا می‌شود که این شخص اهل سوریه است، این مرد به غزل ابراز علاقه می‌کند تا آنجایی که غزل بابت این مرد زندگی خودش را رها می‌کند و به ترکیه می‌رود.


به‌محض ورود مونا به ترکیه این مرد او را به عقد خودش در می‌آورد و زندگی جدیدی را باهم شروع می‌کنند. مونا پس از عقد و ثابت شدن زندگی‌اش کم‌کم شروع به ارسال عکس‌های خود با آن مرد به دوستانش می‌کند.


همسر سابق مونا با دیدن این عکس‌ها کنترل خود را از دست می‌داد و روزبه‌روز بیشتر عصبی می‌شد. مخصوصاً که بازاری بود و اطرافیان چپ و راست غیرت و مردانگی او را تحریک می‌کردند.


تحریکات مرد سوری

سجاد به مرد سوری که الان همسر جدید غزل بود پیام تهدیدآمیز فرستاده بود و او در جواب سجاد عکس‌های عروسی خودش با مونا را برای او فرستاد و برای اینکه سجاد را عصبی کند گفته بود خودم به مونا گفتم بچه را سقط کند.


برگشت مونا از ترکیه

برای برگشت این خانم 17 ساله خانواده مونا از طریق پلیس بین‌الملل اقدام کرده بودند. در آن زمان مونا هم ظاهراً پشیمان شده بود و به پدرش گفته بود: بیایید من را به ایران برگردانید. سپس پدر مونا و پدر همسرش تا ترکیه دنبالش رفتند و روز جمعه ظهر به اهواز رسیدند.


مادر سجاد می‌گوید پسرم تهدید کرده بود مونا را می‌کشم به همین دلیل پدر مونا و پدر سجاد آن را مخفیانه آوردند. اما زمانی که سجاد با خبر شد و دید که مونا را تحویل او نمی‌دهند بیشتر عصبانی شد.


روز یکشنبه مونا را سوار ماشین کردند تا تحویل کلانتری دهند؛ اما از آنجایی که سجاد پدر و عمویش را زیر نظر داشت به اتفاق برادرش جلوی ماشین را می‌گیرند و مونا را از آن‌ها جدا می‌کند. ظهر همان روز آن اتفاق افتاد و سجاد مونا را با قمه کشت.

در هر محله و خیابانی که انگ بی‌غیرت به او خورده بود سر مونا را گرداند تا به همه بگوید: من آدم بی‌غیرتی نیستم. بعد از قتل مادر مقتول خانه را ترک کرده و به خانه پدری خود می‌رود و طبق تحقیقات هیچ‌کس دیگر در آن خانه نمانده است.


پسر 3 ساله مونا

مونا که با وجود یک پسر 3 ساله راهی ترکیه شده بود الان نبود که از پسرش نگهداری کند. به گفته خانواده همسرش پسر مونا همیشه پیش جاری مقتول بوده. تا حدودی تا الانم او از پسر بچه نگهداری می‌کرده و آن‌قدر که بچه به زن‌عمویش وابسته بود به مادرش وابستگی نداشت. در زمان نبود موناهم بچه بهانه‌گیری خاصی نداشت.


حکم دادگاه سجاد و بردارش

سجاد حیدرنوا متهم ردیف اول پرونده به اتهام مباشرت در قتل عمدی و ایراد ضرب‌وجرح عمدی و اخلال در نظم عمومی محکوم شده است.  


آقای حیدر حیدرنوا متهم دوم به اتهام معاونت در قتل عمدی محکوم شده است. اولیای دم مقتوله اعلام گذشت کردند و با توجه به قابل گذشت بودن این قسمت از اتهام جنبه خصوصی این پرونده است.


اما جنبه عمومی جرم باقی است و براین‌اساس از لحاظ جنبه عمومی جرم متهم ردیف اول از حیث مباشرت در قتل عمدی به تحمل 7 سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده. از حیث جنبه عمومی ایراد ضرب‌وجرح عمدی به 8 ماه حبس محکوم شده است.


متهم ردیف دوم نیز به 45 ماه حبس تعزیری از باب معاونت در قتل عمدی محکوم شده است و  رای قطعی است و قطعیت یافته است.


خودکشی برادر شوهر مونا حیدری

پسرعموی مونا به دلیل این قتل وحشتناک و بی‌رحمانه پس از گذشت حدود یک سال و نیم از وقوع این حادثه در اواسط شهریور ماه ۱۴۰۲ خودکشی کرد. متهم ردیف دوم، حیدر برادر شوهر مونا که در زمان قتل ۱۳ سال بیشتر نداشته با ابراز عذاب وجدان از زمان کشته شدن مونا را فراموش نکرده خود را در سن ۱۵ سالگی حلق‌آویز و به زندگی خود پایان داد.


مونا حیدری کیست؟ (اتفاقات قتل دختر 17 ساله اهوازی)


آهنگ جدید محسن یگانه به نام «کی جای من اومده»

متن آهنگ کی جای من اومده محسن یگانه


گذشتم از جلوی چشمام ، دارن رد میشن آهسته

تو رویام تو رو میبینم یه رویای پر از غصه

با چشمای پر از اشکم بهت راهو نشون دادم

خودم گفتم برو اما به پاهای تو افتادم

تو آسون رد شدی رفتی تو کوران غمو سختی

منم رفتم پی کارم تو هم دنبال خوشبختی

گذشتم از جلوی چشمام دارن رد میشن آهسته

تو رویام تو رو میبینم یه رویای پر از غصه

با چشمای پر از اشکم بهت راهو نشون دادم

کی توی قلبت جای من اومد اسممو از تو خاطر تو برد

کی بوده اینقدر ، اینقدره راحت ، باعثش بود که خاطراتمو برد

چی شده حالا ، که از این دنیا زندگی رو بدون من میخوای

چجوری میشه ، چجوری میتونی ، میتونی با خودت کنار بیای

یه جوری ریشه هام خشکید که انگار کار پاییزه

خزونه رفتنت انگار داره برگاشو میریزه

یه جوری گریه میکردم که بارون بینشون گم بود

کاش این رویا از آغازش فقط خوابو توهم بود


آهنگ جدید محسن یگانه به نام «کی جای من اومده»